Scoren met je website: Beantwoord de vragen van je bezoekers (vindt Google ook fijn)

8 nov. 2021 | Door: Pascal Vleugels

Scoren met je website: Beantwoord de vragen van je bezoekers (vindt Google ook fijn)

We weten dat het overgrote deel van je bezoekers via Google komt. Daar stellen ze een vraag over jouw bestemming. Door antwoord te geven op veelgestelde vragen van je bezoekers, vergroot je de kans dat mensen op jouw website klikken in de zoekresultaten. We tonen je 3 verschillende manieren waarop je antwoord kunt geven op veelgestelde vragen.

We schreven er al over in 2019 (Daaag typen, hallo voice search: Dit betekent het voor jouw SEO) maar het onderwerp is nog steeds actueel: bezoekers stellen veel meer vragen aan Google. Google doet ook steeds meer zijn best om die vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Ook de verschuiving van zoekwoorden naar zoekzinnen is nog steeds een groeiende trend.

3 manieren waarop je Google kunt helpen met het beantwoorden van vragen

  1. De juiste zoekresultaten tonen op basis van trefwoorden en context
  2. “Mensen vragen ook” sectie op de zoekresultatenpagina in Google
  3. Tonen van Frequently Asked Questions bij Google’s zoekresultatenpagina (met het nieuwe List pagepart)

Google toont de juiste zoekresultaten op basis van trefwoorden en context

Het is al jaren geen geheim dat Google jouw pagina indexeert en analyseert om de beste zoekresultaten te kunnen tonen aan een iemand die iets zoekt in Google. Op basis van paginatitels, trefwoorden en content kan Google antwoord geven op de gestelde vragen. Maar Google wordt steeds slimmer. Door toevoeging van locatiedata (plaats, coördinaten) kunnen ook al zoekresultaten getoond worden op basis van een GPS-positie. Het schrijven van goede content is nog steeds dé beste manier om mensen te laten vinden wat ze zoeken.

Als je het goed hebt ingericht, toont Google zelfs direct het antwoord van de zoekopdracht als “Google Samenvatting” bij het eerste zoekresultaat.

We laten samenvattingen zien als onze systemen hebben vastgesteld dat deze indeling mensen helpt sneller iets te ontdekken, zowel via de beschrijving van de pagina als wanneer ze op de link klikken om de pagina te lezen. Deze samenvattingen zijn vooral nuttig voor mensen die een mobiel apparaat gebruiken of via spraakopdrachten iets zoeken. Bron: Google Samenvattingen

Voorbeeld van Google Samenvatting voor de zoekzin: uitje met kinderen in Almere

Voorbeeld van een Google Samenvatting voor de zoekzin: uitje met kinderen in Almere

Tip: Ontdek welke “vragende zinnen” er zijn voor jouw bestemming en richt hier een speciale pagina voor in. Ga uit van de 5 W’s (wie, wat, waar, waarom, wanneer…en HOE) en schrijf daar je content voor. Top 10 lijstjes scoren altijd goed in de zoekresultaten. Veelgestelde vragen zijn bijvoorbeeld:

Benieuwd welke vragen over jouw bestemming gesteld worden? Neem contact met ons op, daar kunnen we je mee helpen!

“Mensen vragen ook” sectie op de zoekresultatenpagina in Google

Google is inmiddels zo slim dat het zelf vragen (en antwoorden) kan “verzinnen” rondom jouw zoekopdracht. Hiervoor hebben ze de “Mensen vragen ook” sectie bedacht die ze tonen op de zoekresultaten pagina. De werking van deze sectie is nog een “black box”. Er is nog weinig informatie bekend wanneer je wel/niet verschijnt in deze sectie.

Voorbeeld van "Mensen vragen ook" op Google

Voorbeeld van “Mensen vragen ook” op Google n.a.v. de zoekopdracht “Leiden”

Ook zijn de vragen niet altijd hetzelfde. De enige dag sta je er wel tussen, de volgende dag niet meer. Je kunt (op dit moment) niks anders doen dan de content op je website zo goed mogelijk schrijven. Zorg ervoor dat je zo relevant mogelijk bent binnen jouw onderwerp. Op het moment van schrijven lijkt het in ieder geval niet uit te maken of je een “grote” of “kleine” website bent. Als Google maar denkt dat jouw website het antwoord weet op een vraag.

Frequently Asked Questions Rich Snippets

Google heeft verschillende mogelijkheden om zoekresultaten rijker te tonen op de zoekresultaten pagina. Hiervoor maken ze gebruik van Rich Snippets. Eerder schreven we al over het gebruik van Reviews, Evenementen en Blogs, maar nu kun je ook gebruik maken van Frequently Asked Questions.

Door aan de content op je pagina bepaalde “structured data” mee te geven, instrueer je Google dat iets een vraag en een antwoord is. Deze data kan Google vervolgens tonen in de zoekresultaten.

Voorbeeld van FAQ Rich Snippet

Voorbeeld van FAQ Rich Snippet

Op dit moment wordt de Rich Snippet voor Frequently Asked Question vaak gebruikt door de “commerciële partijen” zoals Tripadvisor (zie bovenstaand voorbeeld), maar vanaf nu hebben we ook een nieuwe Citynavigator pagepart waarmee je deze Rich Snippets kunt aanbieden aan Google.

Maak zelf FAQ Rich Snippets met het List pagepart

Het nieuwe List pagepart is speciaal gemaakt voor het maken van lijstjes. Deze lijstjes kunnen veelgestelde vragen bevatten die Google kan gebruiken om de zoekresultaten te verrijken.

Voorbeeld van veelgestelde vragen met de List pagepart

Voorbeeld van het List pagepart

Tip: Door het List pagepart op pagina’s toe te voegen (met vragen rondom dat onderwerp) help je én bezoekers op je website (met gerelateerde informatie) én heb je de kans dat Google jouw zoekresultaten voorziet met antwoorden op veelgestelde vragen.

Voordelen van de FAQ Rich Snippet:

Wil je meer weten over het List pagepart?

Vraag een demo aan

of mail naar: support@insiders.nl

Pascal Vleugels
Bekijk profiel