Marketing automation voor toeristische organisaties

11 jun. 2017 | Door: Pascal Vleugels & Pim Stoel

Marketing automation voor toeristische organisaties

Marketing automation is hot. En nu ook voor toeristische organisaties binnen handbereik. Door gebruik te maken van Marketing automation kun je van bezoekers ook boekers maken.

Wat is marketing automation

Er zijn veel (moeilijke) definities voor marketing automation, maar het belangrijkste doel is het omvormen van leads naar kopers. Het gaat erom dat je via verschillende contactmomenten gegevens van je bezoekers verzamelt, om ze vervolgens op een later (relevant) tijdstip meer informatie te sturen. Dit kan aanvullende informatie zijn over een onderwerp waar ze naar op zoek waren, of een specifiek aanbod (koopintentie). Dat alles in een geautomatiseerd systeem, zodat je er niet veel handwerk voor hoeft te verrichten.

Door middel van slimme segmentering kun je er voor zorgen dat je de juiste bezoekers op het juiste moment de juiste content kunt toesturen.

Stel je de volgende situatie eens voor:

Een bezoeker boekt een overnachting voor het komende weekend. Hij ontvangt zijn toegangsbewijs direct via e-mail. Daarnaast krijgt hij ook nog eens een overzicht van de actuele uitagenda van dat weekend, plus eventuele interessante activiteiten of attracties (op basis van zijn voorkeuren/profiel). Een simpel voorbeeld van de directe toegevoegde waarde van marketing automation.

Marketing automation met Mailplus

MailPlus is een veelzijdig programma. Naast het opstellen en verzenden van nieuwsbrieven biedt MailPlus ook de mogelijkheid tot het opstellen van formulieren en/of enquêtes. Indien de bezoeker een formulier invult, worden deze gegevens opgeslagen in een contact-database. Het integreren van een formulier kan op verschillende manieren. Tot op heden was het mogelijk om een formulier op te roepen via een knop, of om in te laten via een iframe.

Het meest ultieme scenario is het integreren van een formulier binnen de eigen website. Zo verlaten de bezoekers jouw website niet, en past het formulier binnen de gehele look & feel van de website. Dit is nu op een eenvoudige en snelle manier mogelijk.

De Mailplus pagepart

In Citynavigator is er een nieuwe pagepart ontwikkelt, speciaal voor MailPlus. Deze pagepart voorziet in de mogelijkheid om formulieren van een MailPlus-account uit te lezen en te integreren in een webpagina. Per pagepart kan er één formulier geselecteerd worden. Dit betekent dat een redactie van de website zelf de vrijheid heeft om te bepalen waar een formulier op de website getoond mag worden.

Er is dus geen webbouwer meer nodig (of ingewikkelde codes) om een formulier op de website te plaatsen.

Hoe werkt de Mailplus pagepart?

De data van MailPlus wordt uitgelezen via de eigen Application Programming Interface (API). De API is een koppeling tussen MailPlus en de website waarin data wordt uitgewisseld tussen beide systemen. Binnen het Mailplus account kunnen formulieren aangemaakt worden. Wanneer er in MailPlus een nieuw formulier wordt aangemaakt en de status definitief krijgt toegekend, zal deze ook in de website direct gebruikt kunnen worden.

LET OP!

Wat je moet weten is dat per account in MailPlus, de API aanvullend afgenomen moet worden (extra service van Mailplus). Wanneer de API is geactiveerd, wordt alle data realtime met de website uitgewisseld.

Wat zijn de voordelen?

Vraag een gratis Marketing Automation demo aan

Heb je interesse in deze pagepart, of wil je een demo bekijken van Marketing Automation met Mailplus?


Vraag een gratis demo aan

Pascal Vleugels
Bekijk profiel
Pim Stoel
Bekijk profiel