Google verhoogt meta description van 155 naar 320 tekens…of toch niet?

12 dec. 2017 | Door: Pascal Vleugels

Google verhoogt meta description van 155 naar 320 tekens…of toch niet?

Het gonst van de geruchten… De tekst die je te zien krijgt bij de zoekresultaten in Google is op sommige momenten langer dan je normaal zou verwachten. De meeste geruchten melden dat de lengte van de search snippet van 155 naar 320 tekens is verhoogd. Maar moet je hier nu iets mee? Moet de meta description langer worden?

Diverse partijen geven aan dat er steeds langere teksten in de zoekresultaten worden getoond.

bron: https://www.rankranger.com/google-serp-features

In tegenstelling tot vele geruchten is er (nog) geen officiële bevestiging vanuit Google dat de limiet daadwerkelijk is opgehoogd. De enige reactie vanuit Google is de volgende:

We recently made a change to provide more descriptive and useful snippets, to help people better understand how pages are relevant to their searches. This resulted in snippets becoming slightly longer, on average.

Officiële Google medewerkers geven aan dat er officieel nooit een lengte op de meta description heeft gezeten.

https://twitter.com/JohnMu/status/935462155364814848

Het tellen van het aantal tekens van je meta description wordt door Google ook niet gezien als een zinvolle tijdsbesteding.

https://twitter.com/JohnMu/status/935471941682688005

In de praktijk is het nu eenmaal zo dat er een maximum aantal tekens aanwezig was. Zinnen langer dan 155 tekens waren tot voor kort een verkeerde aanpak. Met de nieuwe update is er dus geen “maximum aantal tekens” meer. Voor nu lijkt het nog steeds een goede strategie om voorzichtig te zijn met het gebruiken van meer dan 155 tekens in je meta description.

Moeten we alle meta descriptions nu langer gaan maken?

Nee, volgens Google niet. Op de vraag of het inderdaad klopt dat in sommige gevallen de meta descriptions langer zijn, krijgen we het volgende antwoord:

https://twitter.com/dannysullivan/status/936708405363843072

Zolang Google geen officieel bericht uitstuurt waarin opgeroepen wordt om de meta descriptions langer te maken, is het niet verstandig om dit nu meteen te gaan doen.

Dat de snippets erg belangrijk zijn voor doorkliks vanuit Google moge duidelijk zijn. Op dit moment is nog TE onduidelijk wanneer de lengte van een meta description langer is dan vroeger (en of er standaard langere meta descriptions worden getoond). De lengte heeft zeer waarschijnlijk te maken met de inhoud van de meta description in relatie tot de vraag in de zoekopdracht.

Ter verduidelijking: Als de meta description geen woorden bevat die in de Google zoekopdracht voorkomen, zal Google zelf een tekst in de search snippet plaatsen waar die woorden wel in voorkomen. De zelf ingevulde meta description wordt in dit geval niet gebruikt. In dat geval is het ook aannemelijk dat de tekst langer is dan de zelf ingestelde 155 tekens.

Gewoon alle meta descriptions langer gaan maken is dus geen goede strategie (los van de hoeveelheid werk die het oplevert).

Verstandiger is het om te wachten op bericht van Google waarin zij meer vertellen over de manier waarop de search snippets worden gegenereerd en welke richtlijnen zij voorstellen. Tot die tijd kun je het beste de huidige richtlijnen vanuit Google volgen: Effectieve titels en fragmenten samenstellen voor zoekresultaten.

Pascal Vleugels
Bekijk profiel