Google Analytics 4 nu ook geconfigureerd voor jouw website

4 mei 2022 | Door: Rick Moggré

Google Analytics 4 nu ook geconfigureerd voor jouw website

Eerder dit jaar bracht Google een statement naar buiten waarin duidelijk werd dat de reguliere Universal Analytics gaat verdwijnen vanaf 1 juli 2023. Hierdoor is het noodzakelijk om over te gaan op de nieuwe versie; Google Analytics 4. Inmiddels is dit ook voor jouw website geconfigureerd. Wat is er nieuw en waarmee moeten we rekening houden met Google Analytics 4?

Waarom Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is al enige tijd uitgerold en is een verbeterde versie van de reguliere Google Analytics die bij iedereen bekend is. Na jarenlang gebruik te hebben gemaakt van de Universal Analytics, is Google Analytics 4 de volgende generatie in de monitoringstool van Google. Met een vernieuwde interface, betere privacy richtlijnen en een naadloze integratie met advertentieplatforms wordt Google Analytics naar een hoger niveau getild.

Wat is er nieuw?

Interface & data

Allereerst zul je zien dat de interface is veranderd. Hierdoor zul je in het begin opnieuw je weg moeten vinden. Zo is het hoofdmenu niet meer zoals je gewend bent (doelgroep, acquisitie, gedrag en conversie). Het grote verschil is het feit dat de data anders gemeten wordt. Binnen de reguliere Universal Analytics lag de focus met name op losse gebruikers en sessies. In de nieuwe Google Analytics 4 wordt er gekeken naar het event-drive datamodel. Elke stap die een bezoeker maakt op je website wordt als event (gebeurtenis) gezien. Zo is het mogelijk om meer te focussen op het gedrag van de bezoekers. Het gedrag is tenslotte het meest waardevol om te analyseren voor marketeers en websitebeheerders in vergelijking met enkel de sessies en paginaweergaven.

De nieuwe interface van GA4

Gebeurtenissen

Gebeurtenissen worden momenteel in de reguliere Universal Analytics gescheiden gemeten. Zo kun je inzien hoe vaak er op een button wordt geklikt, hoe vaak op interne en externe links wordt geklikt en hoe vaak er iets wordt gedownload. Deze gebeurtenissen regelen wij zelf in via ons eigen event tracking script. In eerste instantie maakt Google Analytics 4 gebruik van eigen standaard gebeurtenissen en zullen deze afwijken in wat je gewend bent.

Privacy

Een belangrijke verandering, vanuit GDPR-oogpunt, is dat Google Analytics 4 beter omgaat met de privacy. Zo worden er geen IP-adressen meer opgeslagen en dus ook geen persoonsgebondengegevens bijgehouden. Alle data blijft op deze manier automatisch anoniem.

Waar moeten we rekening mee houden?

Kunnen we nu nog gebruik maken van de reguliere Universal Analytics?

Universal Analytics en Google Analytics lopen momenteel naast elkaar. Jullie kunnen tot 1 juli 2023 nog gewoon gebruik maken van de reguliere Universal Analytics. Daarna zullen er geen nieuwe statistieken meer worden geregistreerd en kun je (tot eind 2023) alleen nog historische data exporteren. Omdat de historische data uit Universal Analytics niet wordt meegenomen naar Google Analytics 4 hebben wij op dit moment al een GA4 property toegevoegd. Op deze manier verzamelen we per direct ‘historische data’ voor het moment dat Universal Analytics niet meer gebruikt kan worden. Voor het komende jaar zijn wij dus al gestart met het verzamelen van data en bieden we jou alvast een kijkje in de vernieuwde omgeving.

De nieuwe property's van GA4

Heb je vragen over Google Analytics 4? Neem dan contact op met onze online marketeer.

Rick Moggré
Bekijk profiel