Daaag typen, hallo voice search: Dit betekent het voor jouw SEO

19 sep. 2019 | Door: Pascal Vleugels

Daaag typen, hallo voice search: Dit betekent het voor jouw SEO

In 2019 werd 20% van alle mobiele zoekopdrachten via voice search uitgevoerd. Voor 2020 wordt voorspeld dat 50% van alle zoekopdrachten wereldwijd spraakgestuurd worden uitgevoerd. We nemen deze voorspelling met een korreltje zout, maar we geloven wel dat voice search steeds belangrijker gaat worden. In dit artikel kijken we hoe we NU al rekening kunnen houden met het inrichten van onze websites om spraakgestuurde zoekers te helpen met het vinden van de juiste informatie.

Het staat al jaren in de trendlijsten: de opkomst van voice search. Toen Google in 2008 voice search introduceerde in de Google Assistant app, werd dat nog gezien als een “geinig dingetje”. Inmiddels zijn de grote jongens op spraakgestuurde interfaces gesprongen: Amazon’s Alexa, Apple met Siri & Homepod en Microsoft met haar spraakassistent Cortana zijn maar een paar voorbeelden.

Van zoekwoorden naar zoekzinnen

Een van de belangrijkste veranderingen die we zien is dat de zoekopdrachten steeds langer worden. Een zoekopdracht die in het zoekveld getypt wordt, zal op zijn hoogst bestaan uit 1 tot 3 woorden. Een gesproken zoekopdracht bestaat al snel uit veel meer woorden.

Als je op zoek bent naar een restaurant op je mobieltje, dan type je wellicht iets in als “restaurant Nijmegen”. Als je met je stem een zoekopdracht uitvoert ben je sneller geneigd om echt een vraag te formuleren, zoals: “waar kan ik eten in Nijmegen?”.

Hey Google waar kan ik nu wat weten

Zoekzinnen geven inzicht in de customer journey

De zin die uitgesproken wordt, zegt heel veel over de beslis-intentie van de zoeker.

Woorden als “wie, wat, waar, wanneer en hoe” worden toegevoegd aan de gesproken zoekopdracht, omdat we ook echt verwachten dat we een antwoord krijgen. De vraagstelling geeft ons inzicht op welk moment in de customer journey een zoeker zich bevindt.

Zoekzinnen geven inzicht in de customer journey

Een vraag als: “wat kan ik doen in Nijmegen?” vertelt ons dat de zoeker zich nog in de oriëntatiefase bevindt. Als er gevraagd wordt: “wanneer is restaurant Nibbles open?”, dan zijn we er vrijwel zeker van dat er een tafel gereserveerd gaat worden.

SEO en Voice Search Optimalisatie: 5 tips

Tip 1: Creëer content die “de vraag” beantwoordt

Ga dus uit van de 5 W’s (wie, wat, waar, waarom, wanneer...en HOE) en schrijf daar je content voor. Het is belangrijk dat je eerst (kort!) antwoord geeft op de vraag (die content kan dan uitgesproken worden, of in de search snippet komen te staan).

Licht vervolgens je antwoord (uitgebreider) toe. Zo weet Google heel goed welk antwoord jij hebt gegeven op de originele vraag en ondersteun je met de rest van de content de “bewijslast” voor het antwoord. Al deze “rest content” zorgt ook weer voor ranking en vindbaarheid op de “traditionele manier”.

Een mooi voorbeeld is het beantwoorden van de vraag: “hoe reset ik mijn iPhone?”. Google geeft direct het antwoord:

Hoe reset ik mijn iphone

Ook een simpele vraag als: “wanneer is restaurant Nibbles open?” kan Google direct beantwoorden.

Restaurant Nibbles is open van 10:00 - 11:00

Het E-A-T principe van Google (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) is een van belangrijkste rankingfactoren. Die bepaalt mede of JOUW antwoord het meest juiste antwoord is. De oplettende kijker ziet dat het “juiste antwoord” superbelangrijk wordt gemaakt. De nummer 1 positie wordt dus nóg belangrijker. Als je bedenkt dat een slimme speaker maar één antwoord geeft, snap je helemaal hoe belangrijk het is om het “juiste antwoord op de vraag” te hebben!

Tip 2: Maak vraag-gestuurde content

We werken al met de “toptaken methodiek” (“geef de bezoekers waar ze om vragen”), maar we kunnen nog een stapje verder gaan. Leg je oor te luisteren bij de gastheren en gastvrouwen in de stad, of bij het bezoekerscentrum in de stad. Je kunt ook de zoeklogs van je website in Google Analytics bekijken om veelgestelde vragen te verzamelen. Schrijf vervolgens een aantal blogartikelen waarin je de meest voorkomende vragen beantwoordt, of maak een “veelgestelde vragen”-pagina.

Tip 3: Spreek de taal van je bezoekers: conversationele keywords

Mensen praten anders dan ze typen. Jij als DMO praat weer andere taal dan je gasten. Een mooi voorbeeld zijn de 4daagse feesten in Nijmegen. Vraag maar eens aan een willekeurige Nijmegenaar: "ga jij naar de 4daagsefeesten?" en hij zal zeggen: "oh...je bedoelt de zomerfeesten?" En wist je dat de Duitse gasten praten over "Holland" in plaats van "Nederland"? Als jij gebruik maakt van de trefwoorden die je bezoekers gebruiken, zul je ook veel beter gevonden worden.

Tip 4: Zorg dat je pagina’s “gelokaliseerd” zijn

Bij een spraakgestuurde zoekopdracht is het 3x waarschijnlijker dat het om een lokaal georiënteerde vraag is. Het is een vraag, waarbij je het antwoord in de buurt hoopt te vinden. Als je op je mobieltje een zoekopdracht uitvoert wordt jouw locatie al gebruikt bij het teruggeven van zoekresultaten. Vermeld daarom altijd de plaats waar jouw pagina over gaat.

Voorbeeld van voice search resultaten op een iphone

Daarnaast is het belangrijk dat je belangrijke metadata meestuurt naar Google (bijvoorbeeld adresgegevens, evenementdata en openingstijden). In Citynavigator sturen we al de meest belangrijke metadata mee.

Tip 5: Blijf doen wat je altijd al deed!

Alle zaken die je nu al doet op het gebied van zoekmachine optimalisatie blijven superrelevant om zoekmachines meer context te geven. Een goede URL-opbouw, goed gebruik van keywords in titel en teksten, korte webteksten en specifieke landingspagina’s. Al deze ingrediënten helpen de bezoekers (en uiteraard ook de zoekmachines) om jouw pagina goed vindbaar te maken.

Structured data: Speakable (BETA)

Metadata (of structured data) wordt op de achtergrond meegestuurd naar de zoekmachines. Schema.org (opgericht door Google, Microsoft, Yahoo en Yandex) heeft een overzicht van alle structured data die de zoekmachines meer context geven over jouw pagina’s. Er is nu ook een nieuw type structured data beschikbaar: Speakable.

Hiermee is het mogelijk om een stukje tekst naar de zoekmachines te sturen die daadwerkelijk uitgesproken kan worden door een slimme speaker. Op het moment van schrijven is de techniek nog in beta en alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en voor gebruikers in de Engelse taal. Daarnaast wordt “speakable” alleen ondersteund voor uitgevers van nieuwsberichten. Zodra voldoende publishers de “Speakable”-structured data hebben geïmplementeerd, zal Google dit wellicht uitrollen naar andere landen en talen. Wordt vervolgt!

Het risico van voice search

De macht van Google wordt steeds groter. Op dit moment komt al bijna 60% van de bezoekers via Google.

“Zodra Google de zoekzinnen steeds beter gaat beantwoorden in de traditionele zoekmachine, of via een slimme speaker (of elk ander device zonder scherm), hoeft iemand de website zelf niet meer te bezoeken.”

Je staat dan wel mooi bovenaan in Google, of jouw antwoord wordt uitgesproken, maar de bezoeker bezoekt jouw website niet meer! Google wordt steeds hoger gewaardeerd (en verkoopt dus steeds meer advertenties), maar jouw website wordt minder bezocht. De “race om op 1 in Google te komen” wordt dus een hele dubieuze strijd. Als je niet op 1 staat, klikken mensen niet door. Als je wel op 1 staat, klikken ze ook niet meer door, omdat ze het antwoord al weten.

Bijkomende uitdaging is dat er niemand is die verifieert of het gegeven antwoord wel juist is… Het aantal voorbeelden van “fake news” is legio, dit zal alleen maar een groter probleem worden. Informatie op Wikipedia moeten we al met een korreltje zout nemen, maar Google zal toch wel de waarheid vertellen? Al met al dus zeer interessante ontwikkelingen, maar wel ontwikkelingen die we met een kritische blik in de gaten moeten houden!

Pascal Vleugels
Bekijk profiel