Bijzondere ontmoetingen tijdens de Citynavigatordag 2019

29 jan. 2019 | Door: Pascal Vleugels

Bijzondere ontmoetingen tijdens de Citynavigatordag 2019

Afgelopen donderdag 24 januari lieten 60 citymarketingprofessionals zich niet door de kou en gladheid weerhouden. Ze kwamen naar ‘s-Hertogenbosch om elkaar te ontmoeten, kennis op te doen en ervaringen uit te wisselen tijdens de jaarlijkse Citynavigatordag.

Met ruim 60 aanwezige partners was het een volle bak. Volgens goed Bosch gebruik stonden er voor alle reizigers bossche bollen en brabantse worstenbroodjes klaar om met een goed gevulde buik aan de dag te beginnen.

De dag stond in het teken van “bijzondere ontmoetingen”. Uitgangspunt was het symbool van aboriginals voor “meetingplace”.

A place where Aboriginal people meet, gather around, sitting in circles.

Deze meetingplace bevindt zich vaak rond het kampvuur. Hier worden verhalen, kennis en inzichten gedeeld en verspreid. Inmiddels zijn er een aantal stamoudsten (zoals Haarlem Marketing) die we al geruime tijd mogen verwelkomen aan ons kampvuur. “Walkabouts zoals de Veluwe zijn enige tijd op een ander pad beland, maar zijn uiteindelijk weer op het oude nest terugbeland. Nieuwkomers zoals Toerisme Oost Vlaanderen en Marketing Groningen verwelkomen we hartelijk!

Een terugblik naar 2018: Wat hebben we allemaal gedaan?

De eerste sessie bevat een terugblik naar 2018. Pim Stoel (Projectmanager Citynavigator) vertelt ons wat er allemaal is gebeurt op het gebied van productontwikkeling het afgelopen jaar. Als we terugkijken, zien we een aantal mooie nieuwe ontwikkelingen die voor iedereen beschikbaar zijn:

  1. Release van het Open Data Platform versie 3
  2. De introductie en technische impact van de aangescherpte wetgeving AVG/GDPR
  3. AVG-proof cookiemeldingen
  4. Terugdringen van 404-pagina’s, veroorzaakt door events die reeds plaatsgevonden hebben
  5. Cross-selling met gerelateerde items op een ondernemerpagina
  6. Zet je ondernemers in het zonnetje met Promoties
  7. Maak routes op basis van Fietsknooppunten
  8. Vertel interactieve verhalen met de Experience App

2019 and beyond! Hier gaan we naar toe de komende jaren

Qua productontwikkeling hebben we natuurlijk weer een aantal mooie doorontwikkelingen en nieuwe functionaliteiten in de planning. Een kleine greep uit de zaken waar we het komende jaar aan gaan werken:

Maar we kijken graag breder en verder dan puur productontwikkeling in 2019. Hans Bodde (Manager Operations Insiders) neemt iedereen mee in het toekomstperspectief van Insiders en Citynavigator. We druk bezig met het formuleren van een Big Hairy Audacious Goal. We geloven in een stip aan de horizon. Waar willen we staan over 8 jaar en hoe komen we daar?

Download de presentatie “Terugblik 2018”

Samenwerkingen op productniveau: Van gezamenlijk idee naar nieuwe ontwikkeling

Ruben Haverkamp (Accountmanager Insiders) en Jeroen van Noort (Manager Routebureau Utrecht) vertellen hoe het partnerschap van Recreatieschap Drenthe, Routebureau Utrecht, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen en Visit Flevoland samen werkt aan de doorontwikkelingen van het online route-aanbod.

In 2019 zien we nog veel meer mooie kansen voor het gezamenlijk ontwikkelen van nieuwe toeristische producten. Door het bundelen van vraagstukken en inzichten, kan een zo sterk mogelijk product worden ontwikkeld. Door het combineren van budgetten, kan er uiteindelijk meer gerealiseerd worden tegen een kleinere investering. Hoe meer founders, hoe interessanter het wordt!

De founders van nieuwe ontwikkelingen krijgen bij de verkoop van deze nieuwe producten een kickback-fee, die ze zelf weer direct kunnen investeren in andere ontwikkelingen. Zo willen we het vliegwiel van gezamenlijk ontwikkelen aanjagen en stimuleren.

Download de presentatie ”Samenwerken op productniveau”

Break-out #1: DNA, verhaallijnen & customer journey: contentcreatie ‘on brand’

Aan de hand van een aantal cases “uit het veld” wordt duidelijk dat alles begint met een stevige positionering: van DNA naar brandstory. Servia van de Laak (Internet Consultant Insiders) en Tim Bottelberghe (Toerisme Oost-Vlaanderen) lieten tijdens één van de vier break-out sessies zien hoe 6 bestemmingen in een gebied elkaar versterken door een gezamenlijk merk te bouwen.

Download de presentatie “DNA, Verhaallijnen en Customer Journey”

Break-out #2: De internationale bezoeker: ”We heten de Duitsers van harte welkom!”

Ruben Haverkamp (Accountmanager Insiders) en Edwin Kok (Projectcoördinator Euregio) zoomen in op de Duitse gasten in Nederland. Trends laten zien dat er tot 2030 bijna een verdubbeling van het aantal Duitse gasten plaats zal vinden. Door middel van een aantal waardevolle inzichten kunnen we beter inspelen op de behoeften van de Duitse gasten. Maar de Duitser is geen Nederlander… dus hoe ga je om met die Duitse gast? Wat zijn de verschillen ten opzichte van de Hollanders? In deze break-out sessie kom je alles te weten over onze Duitse gasten.

Download de presentatie “De internationale bezoeker”

Lunch: kebab met spruitjes

Dit jaar werd de lunch en borrel verzorgd door de Syrische staf van restaurant Yalla Yalla. Deze sociale onderneming gunt nieuwkomers uit Syrië een kans op de Nederlandse arbeidsmarkt. Bijzondere ontmoetingen zoals ‘kebab met spruitjes’ en persoonlijke verhalen over bestemming Nederland gaven de dag een internationaal tintje.

Break-out #3: Tryout Boekingen: De lessons learned van Tripweb

Wat komt er allemaal bij kijken als je online boekingen gaat verzorgen voor lokale evenementen en activiteiten? Tripweb en Mirakels Amersfoort hebben een aantal belangrijke lessen geleerd waar we allemaal ons voordeel mee kunnen doen. Amanda de Nijs (Hoofdredacteur Tripweb.nl) neemt ons mee in de “lessons learned” naar aanleiding van de try-out van Citynavigator Boekingen. De belangrijkste inzichten zijn:

De onschatbare waarde van de klantenservice

Download de presentatie “Tryout boekingen: Lessons learned van Tripweb”

Break-out #4: Samenwerking als DMO’s: Hoe benutten we elkaars kracht (Case De Wadden)

Auke Buma (Accountmanager Insiders) en Bouke Kors (Hoofd Leisure Marketing bij Merk Fryslân) laten ons zien hoe UNESCO Werelderfgoed De Waddenzee internationaal op de kaart worden gezet. Een samenwerking tussen meerdere DMO’s, met een gemeenschappelijke database, een full-scale online ecosysteem en internationale ambities.

Download de presentatie “Samenwerken als DMO’s”

Toerist van de toekomst: Online inspelen op trends in toerisme

Servia van de Laak (Internet Consultant Insiders) toont ons trends op het gebied van toerisme, met praktische voorbeelden.

Trend #1:

Meer bezoekers. Niet altijd de juiste. In 2050: 10 miljard mensen & 1,8 miljard toeristen.

Trend #2:

Duurzaam toerisme. Niet minder CO2 uitstoot: maar positief herstel natuur en koesteren lokale cultuur.

Trend #3:

Bezoekers zijn op zoek naar bijzondere belevenissen.

Trend #4:

Bezoekers worden door technologie op hun wenken bediend & willen een perfect online proces.

Trend #5:

Mensen willen een persoonlijke band met de slimste inside tips reizen.

Trend #6:

Bezit wordt minder belangrijk. De deeleconomie doet ook zijn intrede in het toerisme.

Download de presentatie “Toerist van de toekomst”

Wie heeft de best bekeken toeristische website van 2018: De Citynavigator Awards 2019

Thijs Ploegmakers (Online Marketing Consultant Insiders) blikt kort terug op het jaar 2018 met een aantal interessante inzichten op het gebied van online campagnes.

De afsluiter van de dag wordt verzorgd door Pascal Vleugels (Art Director Insiders). Hét moment dat de vraag: “wie heeft de best bekeken website van 2018?” wordt beantwoordt.

Winnaars grote steden:

Best bekeken website: Maastricht

Grootste stijger: Maastricht (+58%)

Winnaars kleine steden:

Best bekeken website: Noordwijk

Grootste stijger: Vught (+141%)

Winnaars grote gebieden:

Best bekeken website: Friesland

Grootste stijger: Friesland (+190%)

Winnaars kleine gebieden:

Best bekeken website: Veluwe

Grootste stijger: Maashorst (+144%)

Winnaar meest innovatieve online concept:

De Adventskalender van Utrechtse Heuvelrug

Download de presentatie “Citynavigator Awards 2019”

Wrap-up

Al met al kijken we terug op een zeer succesvolle Citynavigatordag vol bijzondere ontmoetingen. Jeroen van Noort (Routebureau Utrecht) verwoordt het als volgt: “het was een goede dag met een mooie opkomst. Je ziet elkaar wel op congressen maar hier ben je allemaal bij elkaar voor hetzelfde onderwerp.”

Tot volgend jaar?

Ben je er volgend jaar weer bij? Stuur dan nu een mailtje naar: info@citynavigator.nl en reserveer alvast je plekje.

Pascal Vleugels
Bekijk profiel