Beter gevonden worden. Op het juiste moment, door de juiste bezoeker.

10 sep. 2019 | Door: Pascal Vleugels

Beter gevonden worden. Op het juiste moment, door de juiste bezoeker.

Als DMO of (online) destinatiemarketeer ben je altijd bezig met het zo goed mogelijk promoten van je destinatie. De website is één van de tools in je marketingtoolbox. Met onze online toolbox Citynavigator heb je de tools in handen om je online ecosysteem op te tuigen. We geloven in samenwerken, zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Onze gezamenlijke drive is dan ook om de "best in class" te worden op het gebied van online gastvrijheid.

Je richt de website in met een structuur die aansluit bij je propositie en doelgroep. Je maakt specifieke landingspagina's voor toptaken en schrijft webteksten voor je bezoekers.

Vervolgens zorg je ervoor dat je zorgvuldig samengestelde content zo goed mogelijk bij de juiste doelgroep terechtkomt. Daarbij kun je gebruik maken van online (en offline) campagnes, sociale media en/of zoekmachine optimalisatie (SEO). Als Insiders denken we altijd graag mee hoe we een destinatie nóg beter kunnen laten landen bij potentiële gasten. Dat doen we op strategisch niveau, maar ook op technisch vlak.

Zoeken, Vinden en Gevonden worden.

Onlangs hebben we een partnersessie georganiseerd met een aantal partners om te kijken hoe we er met z'n allen voor kunnen zorgen hoe we nóg beter gevonden kunnen worden door de juiste bezoeker op het juiste moment. De waardevolle input en bijdragen van Eindhoven365, Marketing Drenthe, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Merk Fryslân en VisitBrabant willen we dan ook graag met jullie delen.

Een van de meest belangrijke manieren om jouw verhaal bij je potentiële gasten te krijgen, is om goed vindbaar te zijn in Google (op dit moment simpelweg de meest gebruikte zoekmachine) en andere zoekmachines.

Naast praktische zaken als optimalisatie voor SEO, hebben we ook gekeken naar trends en nieuwe technologieën op het gebied van vindbaarheid. Een aantal van de besproken onderwerpen:

  1. Opkomst van voice search/zoekzinnen
  2. Voice Search Optimization
  3. Personalisatie
  4. Combineren van "evenementen", "locaties" en "arrangementen"

Zoekmachine optimalisatie

Op het gebied van zoekmachine optimalisatie zitten we niet stil. Achter de schermen blijven we continu doorontwikkelen om de websites nog beter vindbaar te maken. Het optimaliseren van de website gebeurt op een paar verschillende manieren:

Verbeteren van laadtijd

Door het optimaliseren van de achterkant van de website (de achterliggende code) kan er op verschillende vlakken winst worden behaald om de websites nog beter te maken. We zijn vrijwel elke dag bezig om de achterliggende code van Citynavigator nóg beter te maken. Door efficiëntere code te schrijven, kan de pagina sneller ingeladen worden. Dat is fijn voor de bezoeker en ook voor Google.

De afgelopen maanden hebben we al mooie resultaten gehaald om de code te optimaliseren. Deze kleine verbeteringen zijn vaak niet eens zichtbaar voor het blote oog, maar helpen allemaal om de websites qua code flink te verbeteren.

De komende tijd gaan we weer een flink aantal optimalisaties doorvoeren (bijvoorbeeld code-compressie, nieuw afbeeldingformaat WebP en optimalisatie van Lazy loading), dus we houden jullie op de hoogte van de vorderingen.

Verbeteren van vindbaarheid en indexering

De grootste verbeteringen op het gebied van vindbaarheid kunnen behaald worden door goede content. Maar op de achtergrond kunnen we er wel technisch voor zorgen dat alles goed gevonden kan worden. Door soms slimme codes te gebruiken, helpen we de crawlers van zoekmachines om de websites beter te kunnen indexeren (waardoor ze weer beter gevonden kunnen worden).

Denk hierbij aan het toevoegen van bijvoorbeeld canonical URL's of het toevoegen van rich snippets en extra metadata op pagina's.

Wist je dat we ook extra metadata van evenementen meesturen op alle detail- en overzichtspagina's?

Ook op het gebied van vindbaarheid en indexering hebben we legio nieuwe ontwikkelingen in de pijplijn. Als voorbeeld: voor alle ODP detailpagina's gaan we de URL-structuur aanpassen, zodat er altijd maar 1 url in de index van Google komt te staan. Verder gaan we onderzoeken of het mogelijk is om sitemaps te genereren van alle ODP-pagina's.

Nieuwe hostingomgeving in Nederland

Tijdens de Citynavigatordag hebben we het al aangekondigd, maar we zijn druk bezig met het optuigen van een nieuwe hostingomgeving. Door te migreren naar Google Cloud zijn we niet alleen voorbereid op de toekomst, maar verhuizen we ook fysiek van Ierland naar Groningen toe. Met de nieuwe hostingomgeving en servers beschikken we ook weer over nieuwe technieken waarmee we de websites nóg verder kunnen optimaliseren. Ook het feit dat onze servers dan in Nederland staan is voor (lokale) Google zoekresultaten weer erg fijn.

Interne zoekmachine

Niet alleen externe zoekmachines vinden we waardevol om op in te zetten, ook de interne zoekmachine is belangrijk in de zoektocht van onze potentiële gasten.

Op dit moment zijn we bezig om te kijken hoe we de zoekresultaten van de eigen zoekmachine kunnen optimaliseren om nog relevantere resultaten te kunnen bieden.

Samen met bovenstaande partners gaan we kijken of de geplande optimalisatie van de interne zoekmachine het gewenste resultaat oplevert. Nadat deze verbeterde zoekfunctie is getest, zullen we deze ook weer voor iedereen beschikbaar maken.

Evolutie van Citynavigator

Naast alle "praktische" zaken om de websites nóg beter te maken, zijn we op de achtergrond bezig met allerlei nieuwe ontwikkelingen, kansen en mogelijkheden. Denk hierbij (bijvoorbeeld) aan de behoefte om breder in de regio samen te werken, op grotere schaal data te delen, personalisatie en koppelingen met interne en externe databronnen.

Voldoende mooie actuele onderwerpen om over na te denken, maar ook om samen met alle (60+) aangesloten DMO's over door te praten.

Pascal Vleugels
Bekijk profiel