5 voorbeelden van Augmented Reality voor Citymarketing

7 aug. 2017 | Door: Pascal Vleugels

5 voorbeelden van Augmented Reality voor Citymarketing

Augmented Reality is perfect om het onzichtbare zichtbaar te maken. In de wereld van toerisme is dit een ontzettend spannend gegeven. Je kunt bezoekers extra informatie aanbieden op de locatie waar ze zich op dat moment bevinden. Zo creëer je meer diepgang, bijvoorbeeld door de weg te wijzen of door een beeld te tonen wat in het ‘echte’ leven niet aanwezig is. Met Augmented Reality is het mogelijk om een extra belevingslaag toe te voegen aan een locatie. Klinkt allemaal mooi, maar ook moeilijk en ingewikkeld…maar dat hoeft het niet te zijn! Bekijk 5 voorbeelden van Augmented Reality die inzetbaar zijn voor citymarketing.

Voorbeeld 1: Gamefication

Het meest ultieme voorbeeld van Augmented Reality is Pokemon Go, de eerste Augmented Reality toepassing die (door consumenten) breed gebruikt werd. Geen moeilijke apparaten, maar gewoon het mobieltje wat je toch al in je broekzak hebt. Door middel van de Pokemon Go applicatie is het mogelijk om “in de echte” wereld Pokemons te vangen. Doordat je door het schermpje van je telefoon kijkt, zie je digitale pokemons in de echte wereld lopen. Op deze manier verbind je de echte wereld met de digitale wereld.

Pokemon Go in actie

Je zag ze al van verre staan…groepjes Pokemon-vangers op locaties waar je normaal geen mensen zou verwachten. In het licht van Citymarketing is het natuurlijk de ultieme manier om door middel van virtuele hotspots, bezoekers naar een speciale locatie te leiden. Combineer dat met een spel-element, bonuspunten, loyalty-concepten en je hebt je stadsgids niet meer nodig. Verrijk dat met een sociaal element, zodat je met meerdere mensen een “special” kunt “unlocken” en je brengt mensen met elkaar in contact. En is dat niet waar het om gaat bij reizen: ontdekken en andere mensen/culturen ontmoeten?

Voorbeeld 2: Terug in de tijd

Hoe mooi zou het zijn, als je kunt laten zien, hoe een locatie er vroeger uitzag? Dit principe kan bijvoorbeeld binnenshuis toegepast worden, door “verloren” kastelen kunnen weer tot leven te wekken via Augmented Reality.

Histopad domaine national de Chambord

Of denk eens aan de Romeinse Limes in Nederland. Hoe mooi zou het zijn om in een virtuele wereld, bijvoorbeeld het legerkamp van de Romeinen, weer tot leven te brengen. Dit maakt het lopen van een route veel interessanter.

Artist impression van verloren gegaan kasteel.

Voorbeeld 3: Onder de grond

En wat te denken wat er zich allemaal onder de grond afspeelt? In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is het mogelijk om een kijkje “onder de grond” te nemen door midden van Augmented Reality. Een mooi voorbeeld waar het ondergrondse daadwerkelijk zichtbaar is gemaakt, is DomUnder in Utrecht. Hier kunnen bezoekers een rondleiding krijgen onder het Domplein en meer te weten komen over de rijke historie van de Dom.

Voorbeeld van UAR Underground Amsterdam Central Station

Maar er zijn natuurlijk legio voorbeelden te bedenken waar dit minder makkelijk te realiseren is. Hiervoor kan Augmented Reality een uitkomst zijn. Door middel van 3D modellen, kan exact op de juiste locatie “onder de grond” een beeld worden gecreëerd. De bezoeker kijkt door het schermpje van zijn telefoon dwars door de grond heen, een waanzinnige ervaring!

Voorbeeld 4: Wat is er in de buurt

De eerste toepassing van Augemented Reality die door een grote groep gebruikers werd gebruikt is Layar. Door middel van een app wordt er een laag over je camerabeeld gelegd, waarmee locatie-data zichtbaar wordt.

Voorbeeld van app Nationaal Historisch Museum

Op het moment dat je door het schermpje van je telefoon kijkt, zie je overal puntjes verschijnen van locaties in de buurt.

Voorbeeld 5: Virtuele route navigatie

Met de laatste technieken is het ook mogelijk om je route virtueel in de echte wereld te laten zien. Op die manier hoef je nooit meer routebeschrijvingen te lezen, je positie te bepalen op de kaart of een pijltje naar links/rechts te volgen. Je kijkt door je schermpje en ziet precies welke paden je moet volgen.

Apple’s ARKit

In de herfst van 2017 wordt Apple’s iOS11 gereleased met een groot aantal nieuwe functies. Een van de meest spectaculaire toevoegingen waar we reikhalzend naar uitkijken is ARKit. Door middel van deze Augmented Reality kit is het mogelijk om een digitale laag over de echte wereld te leggen (zolang je door het schermpje van je telefoon kijkt natuurlijk). Het grote voordeel van ARKit, is dat deze functionaliteit standaard beschikbaar wordt op alle iOS-devices (iPhone, iPad) die op de laatste versie van het besturingssysteem draaien. Je hebt dus geen dure apparatuur meer nodig zoals de Oculus Rift of de HTC Vive. Ook het meenemen van een extra brilletje zoals de Google Cardboard of de Samsung Gear is niet meer nodig.

Meer weten over Augmented Reality voor Citymarketing?

We vertellen je graag meer over hoe je digitale media in kunt zetten voor Citymarketing of gebiedsmarketing. Neem contact met ons op voor meer inspiratie of deel je ideeën met ons! Mail ons op: mailto:info@citynavigator of twitter: @citynavigator

Pascal Vleugels
Bekijk profiel