Contentplanning voor optimale User Experience

20 aug. 2018 | Door: Pascal Vleugels

Contentplanning voor optimale User Experience

Hoe vervelend is het als je op een website kijkt en de content is niet up-to-date. En waarom staan op zondag niet direct de koopzondagen op de homepage? Een goede User Experience van de website valt of staat met het tonen van specifieke content op het juiste moment en op de juiste plek.

Er zijn een aantal momenten gedurende de week of per jaar waarop het voorspelbaar is welke content gezocht wordt. Met dit gegeven in het achterhoofd zijn we aan de slag gegaan om het mogelijk te maken om deze momenten in te plannen.

Hoe werkt contentplanning

Als redactie weet je exact wat er speelt op dit moment. Met een contentkalender kun je ook ruim vooruitplannen welke speciale data eraan komen. Denk hierbij aan de bekende retailmomenten zoals:

In het land van de citymarketing kennen we ook speciale momenten waar qua content op ingespeeld kan worden:

Hoe mooi zou het zijn, als je voor deze speciale momenten de content alvast kan voorbereiden en inplannen…

Inplanbare content in Citynavigator

Vanaf heden is dit mogelijk door middel van de nieuwe module “Inplanbare content”. De volgende pageparts beschikken over de mogelijkheid om content in te plannen

De content kan ingepland worden door middel van een drietal patronen:

  1. Eenmalig
  2. Dagelijks
  3. Wekelijks (dag van de week)

Alle patronen kunnen voorzien worden van een start- en eindtijd en een start- en einddatum.

Voorbeeld van inplanbare content

Praktische voorbeelden

  1. Iedere zondag wordt een slide getoond met de actuele koopzondagen en activiteiten voor een luie zondag
  2. De eerste dag van de zomer toont een zomerse foto met een link naar alle zomerse activiteiten
  3. Tijdens Glow festival wordt automatisch een link naar het actuele programma getoond.

De slides/kolommen/tegels in de pagepart kunnen van content voorzien worden, zoals dat voorheen ook altijd al beschikbaar was. Denk hierbij aan het toevoegen van een afbeelding, titel en een call-to-action button. De button in de slide kan dan doorlinken naar een speciale landingspagina die voor dat moment is ingericht.

De landingspagina kan volledig vrij ingevuld worden met content. Foto’s, afbeeldingen, evenementen en locaties die getagd zijn met het moment en nog veel meer!

Pascal Vleugels
Bekijk profiel